Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe ZSK Ogólnokształcąca
Szkoła
Sztuk Pięknych
Katolickie Gimnazjum Katolickie
Liceum
Sztuk Plastycznych
Katolickie
Liceum
Ogólnokształcące
Ogólnokształcąca
Szkoła Muzyczna
II stopnia
Nauczanie Domowe
 

 

od dnia: do dnia:

Dzień Zdrowej Żywności i Zdrowego Stylu Życia

Co z tym cukrem?

 

Cukry (inaczej sacharydy lub węglowodany) to duża grupa związków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórek. No dobrze... To jeśli są niezbędne, to w czym problem? Otóż wraz z rozwojem cywilizacji mamy łatwy dostęp do nich i spożywamy ich zdecydowanie za dużo, a to prowadzi do chorób, choćby próchnicy zębów.

Ale wróćmy do podstaw, by lepiej zrozumieć, o co z tym cukrem tak naprawdę chodzi... Cukry dzielą się na monosacharydy (cukry proste, „jednocukry”), oligosacharydy („kilkucukry”) oraz polisacharydy („wielocukry”). O rety.... aż nie chce się czytać dalej... J ale tak naprawdę nie jest to takie straszne, jak brzmi. Monosacharydy to pojedyncze cegiełki, gdy połączy się kilka cegiełek (2-10) powstają oligosacharydy, a gdy połączy się wiele cegiełek powstają polisacharydy.

Na początek proszę, by wymienione klasy przygotowały krótką informację na temat występowania w jedzeniu oraz funkcji wymienionych cukrów.

Klasa I M – monosacharydy: glukoza i fruktoza

Klasa II M – oligosacharydy: sacharoza i laktoza

Klasa II SKLO – polisacharydy: skrobia, glikogen, celuloza

Jestem pewna, że spotkaliście się z nazwami tych cukrów i nie mam tu na myśli chemii czy biologii, ale choćby reklamy, np. mleko bez laktozy.

Ale co się z tym cukrem dzieje w naszym organizmie?

Klasa III M – utrzymanie właściwego poziomu glukozy we krwi (insulina i glukagon)

Pani Pielęgniarka opowie Wam teraz, czym jest cukrzyca.

Jeśli nie cukier, to czym posłodzić herbatę? Czy słodziki są na pewno zdrowe??? Świadomy konsument rozumie etykiety.

Klasa I LP – aspartam i acesulfam K (działanie na organizm człowieka)

Klasa IV M, I SKLO (po gimn.) – cyklaminian sodu i stewia (działanie na organizm człowieka)

Klasa VI M – syrop glukozowo – fruktozowy (działanie na organizm człowieka)

Powiem Wam, ze jak już czytam te nazwy, to niektóre brzmią tak chemicznie, że mam złe przeczucia... Wy pewnie też... Czy faktycznie szkodzą? Dowiecie się.

         No to może miód? Ale ile dziennie można zjeść? Rozpuścić w gorącej herbacie, czy może w letniej, przegotowanej wodzie? Dlaczego warto po niego sięgać, zwłaszcza w chłodniejsze pory roku?

Klasa I LP (po 8 kl.) – właściwości zdrowotne miodu

Czy naprawdę przez producentów żywności jesteśmy „przecukrzeni”?

Klasa II LP – ilość cukru w słodkich napojach (np. cola) w przeliczeniu np. na kostki cukru lub łyżeczki i jaka jest dzienna, zalecana dawka?

Słyszałam plotki, ze cukier może uzależniać... Czy były jakieś badania, które to sugerują?

Klasa III LP – przykłady badań wskazujących, iż cukier może uzależniać

Wiele cukrów wchodzi w skład błonnika, a na pewno wiecie, że jest on w warzywach i owocach. Dlaczego jest ważny? Proszę, by wyjaśniła to klasa V M.

Klasa V M – błonnik – czyli dlaczego należy jeść warzywa i owoce.

         Na etykiecie śmietany widziałam ostatnio nazwę skrobia modyfikowana. Ale jak modyfikowana? Pierwsza myśl?  Rety! Pewnie genetycznie... GMO czy może jednak nie? Ale po co producenci dodają ją do żywności?

Klasa IV LP – skrobia modyfikowana

         Myślę, że gdy to wszystko omówimy, staniecie się Świadomymi Konsumentami w kwestii cukru J.

 

Dzień Zdrowej Żywności i Zdrowego Stylu Życia:

sala nr 3, 25 października 2019r., godz. 1040

Proszę, by każda klasa przygotowała również zdrowe przekąski:

bez cukru lub bogate w błonnik.

 

Zdobytą wiedzę podsumuje film: „Cały ten cukier”, projekcja w MCK Sokół, 15 listopada 2019r, godz. 900.

Proszę, by Skarbnik w każdej klasie zebrał do końca października po 10 zł od osoby (cena biletu).