Szkoła
Sztuk Pięknych X Katolickie
Liceum
Sztuk Plastycznych Katolickie
Liceum
Ogólnokształcące Ogólnokształcąca
Szkoła Muzyczna
II stopnia X
Wersja skrócona Standardów Ochrony Małoletnich w KNOSM II st w Zespole Szkół Katolickich im. bł. P.J. Frassati
STANDARDY OCHRONY UCZNIÓW
W KATOLICKIEJ NIEPUBLICZNEJ OGÓŁNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOLE MUZYCZNEJ II ST
W ZESPOLE SZKÓŁ KATOLICKICH IM. Bł. P.J. FRASSATI
WERSJA SKRÓCONA
Wersja pełna wraz z załącznikami oraz wersja skrócna w formacie pdf znajdują się na dole strony
- Najważniejsze elementy standardów ochrony uczniów
- Standardy ochrony uczniów to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każdy uczeń mógł się czuć w szkole dobrze, był w niej akceptowany i szanowany. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w szkole lub poza nią, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
- Każdy osoba w naszej społeczności szkolnej jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel (nauczyciele i inni pracownicy szkoły), uczniowie i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
W szkole wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem:
-
- osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – Ks. Dyrektor, P. Wicedyrektor
- osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń (osoba zaufania) – p. Halina Czerwińska, wychowawca lub nauczyciel instrumentu/przedmiotu artystycznego
- osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie – p. Witold Kubicha, p Jakub Bielak;
- osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – p. Halina Czerwińska;
- osoba koordynująca udzielanie wsparcia – p. Halina Czerwińska.
- Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o uczniów, zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
- W szkole organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu, rodziców i uczniów. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.
- Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników szkoły, uczniów czy innych członków społeczności szkolnej.
- Każdy sygnał świadczący o tym, że uczeń może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego ucznia w szkole lub poza nią, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel szkoły. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel szkoły podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.
- Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie są krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować personel szkoły.
- Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między uczniami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
- Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich uczniów. Godność każdej osoby jest w naszej szkole szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i indywidualność każdego ucznia, co wymaga dostosowania metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
- Personel szkoły powinien reagować na niewłaściwe zachowania ucznia wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte w szkole środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
- Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. Szkoła dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto personel szkoły reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Uczeń zawsze może poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
- Personel szkoły dba o ochronę wizerunku uczniów. Rodzice na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem szkoły są robione zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci uczniowie, których rodzice wyrazili na to zgodę. Każdy uczeń w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Personel szkoły szanuje decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
- Uczniowie powinni szanować prawo do prywatności innych uczniów oraz dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu szkoły z uczniami
W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników szkoły. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w szkole:
- Personel szkoły podejmuje działania dla dobra uczniów i w ich najlepszym interesie.
- Każdy uczeń jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
- Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego ucznia.
- Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z uczniami, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w komunikacji i kontakcie fizycznym.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
- Niedopuszczalne jest nawiązywanie z uczniami jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
- Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku uczniów dla celów prywatnych.
- Każdy kontakt z uczniami jest jawny i wynika z realizacji zadań i prowadzonych działań opiekuńczych, wychowawczych czy edukacyjnych bezpośrednio w szkole lub we współpracy z innymi podmiotami o charakterze wychowawczym lub edukacyjnym czy artystycznym. Personel szkoły wystrzega się nie związanych z bezpieczeństwem uczniów, wychowaniem i kształceniem zgodnie ze specyfiką zawodu/szkoły prywatnych relacji z uczniami (poza sytuacjami, gdy kontakty poza szkołą wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem bądź znajomym rodziny ucznia, itd).
W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika szkoły, którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora placówki.
- Zasady bezpiecznych relacji między uczniami
- Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby:
- Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
- Pamiętaj, że każdemu człowiekowi należy się szacunek i troska o jego dobro.
- Bądź tolerancyjny. Szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy kolegów/koleżanek. Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
- Masz prawo do relacji z każdym uczniem. Szanuj jednak wolność osoby, o której uwagę zabiegasz. Ona może nie mieć ochoty na relacje z Tobą w danym momencie.
- Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.
- Zasady komunikacji między uczniami:
- Zachowuj życzliwość i szacunek wobec kolegów/koleżanek.
- Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one ogólnie przyjętych zasad dobrego wychowania i dobra innych osób.
- Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj im, gdy się wypowiadają.
- Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji. Nie używaj wulgaryzmów.
- Stosuj zwroty grzecznościowe.
- Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni:
- Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
- Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
- Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.
- Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez pytania. Każdy ma prawo do prywatności.
- Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i nauczycieli/pracowników szkoły bez ich wyraźnej zgody.
- Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
- Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
- Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany, wykluczany z grupy.
- Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
- Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny bądź jest nieakceptowany przez drugą osobę.
- Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj kolegów/koleżanek.
- Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach i innych osobach bliskich kolegów/koleżanek, nauczycielach czy innych dorosłych osobach.
- Nie zwracaj się w sposób wulgarny czy opryskliwy do innych.
- Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli jesteś świadkiem takich zachowań, zainterweniuj i spróbuj pokojowo zakończyć taką krzywdzącą sytuację.
- Nie narażaj siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.
- Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat m.in. zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek czy dorosłych, w tym nauczycieli.
- Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy:
- Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności w sieci. Pamiętaj, że po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
- Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz. W Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnych form przemocy, które mogą mieć negatywne i bolesne konsekwencje.
- Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
- Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
- Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
- Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
- Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, stalking, świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
- Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.
- Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
- Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
- Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
- Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów:
- Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę. Jeśli jest taka możliwość i tego potrzebujesz, wyjdź z pomieszczenia, w którym doszło do konfliktu.
- Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.
- Umów się na rozmowę w bardziej odpowiednich warunkach, w ten sposób opadną Twoje emocje, a Ty zyskasz czas na konstruktywny dialog.
- Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia i czego oczekujesz.
- Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałeś/usłyszałaś dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat. Nigdy nie neguj tego, że ktoś w zupełnie inny sposób niż Ty odbiera daną sytuację.
- Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć. Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
- Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc nauczyciela, wychowawcę, pedagoga, psychologa lub dyrektora szkoły. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Trudnych konfliktów nie rozwiązuj samodzielnie.
- Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym pracownika szkoły.
- Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc
- W sytuacji gdy:
- doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w szkole lub poza nią,
- jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
- dzieje się coś niepokojącego,
- przeżywasz trudne chwile,
nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
- Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w szkole o pomoc:
- osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
- psycholog szkolny;
- pedagog szkolny;
- wychowawca;
- każdy nauczyciel i pracownik szkoły, którego darzysz zaufaniem.
- Możesz też szukać wsparcia poza szkołą. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
- 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
- 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
- 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
3.24 MB | Standardy Ochrony Małoletnich w szkołach Zespołu Szkół Katolickich im. bł. P.J. Frassati
w formacie pdf do pobrania |
0.36 MB | Wersja skrócona Standardów Ochrony Małoletnich dla uczniów KNOSM II St w Zespole Szkół Katolickich im bł. P.J. Frassati
w formacie pdf do pobrania |