Szkoła
Sztuk Pięknych X Katolickie
Liceum
Sztuk Plastycznych Katolickie
Liceum
Ogólnokształcące Ogólnokształcąca
Szkoła Muzyczna
II stopnia X
Erasmus + 2024 Maestri italiani 1
Zakończyła się realizacja pierwszego akredytowanego w ramach programu Erasmus+ projektu , zatytułowanego roboczo Maestri italiani 1, dofinansowanego kwotą 56 627 euro w ramach Programu Erasmus+, sektor kształcenia zawodowego - umowa 2022-1-PL01-KA121-VET-000067079
W ramach tego projektu, służącego realizacji tzw. Planu Erasmusa, Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe zorganizowało następujące działania, służące doskonaleniu zawodowemu uczniów i kadry, zwiększaniu potencejału europejskieimu, poznawaniu dziedzictwa europejskiego i wartości europejskich:
W ramach mobilności uczniów, w dn 6-17 maja 2024 25 uczennic i uczniów Katolickiej Niepublicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. uczestniczyło w 10 dniowym szkoleniu, uzupełniającymi doskonalącym wiedzę i umiejętności wykonawcze z zakresu muzyki dawnej w Associazione Internazionale Studi di Canto Gregoriano. Sezione italiana w Rzymie, gdzie pod kierunkiem prof. Giovanni Conti , wybitnego spejality od muzyki dawnej oraz Alesandro de Lillo zgłębiali praktyczne tajniki wykonywania śpiewu czy też chorału gregoriańskiego. Ten rodzaj muzyki czy raczej śpiewu, obecny w podstawie programowej historii muzyki, zyskuje coraz więcej popularności i kulturze cyfrowej i nawet w popularnych wykonaniach słynnych tenorów oraz na europejskich uniwersytetach muzycznych, głównie we Włoszech. Ponieważ nie istnieją nagrania wykonań chorałowych z czasów jego powstania zachowało się jednak wiele bardzo różnorodnych zapisów tej muzyki, rónych od współczesnej notacji nutowej, dlatego różne ośrodki uniwersyteckie jak też stowarzyszenia specjalizują się w nauce śpiewu gregoriańskiego w oparciu o wnikliwe badania. Jednak róznią się stylami interpretacji czy wykonania.
Uczniowie zdobywając umiejętności wykonania i interpretacji wg macierzystej rzymskiej tradycji uczyli się czytać różne rodzaje notacji w tym tzw. neumy, naotacje adiastematyczną diastematyczną aż po nota quadarata, transkrybowali wzajemnie na siebie różne rodzaje zapisu i przede wszystkim czytali głosowe i wykonywali głosowo te zapisy ćwicząc wielokrotnie poprawną melodykę interpretację, dynamikę i tempo w kontekście kultury rzymskiej i włoskiej, w której poznawali canto gregoriano. Indywidualne zdobywane umiejętności łączyły się też we wspólnych wykonaniach., których próbki zamieszczmy poniżej.
Na koniec kady z uczestników wykonał różne elementy i podsatwowe formy muzyczne typowe dla śpiewu gregoriańskiego, ponadto formy te zostały też wykonane zbiorowo.
Specyfiką kształcenia w zawodzie muzyk (kod cyfrowyjest długie i wielokrotnie ćwiczenie, do momentu osiągnięcia powtarzalnej sprawności wykonania i poziomu artystycznego, co wymaga wielu godzin ćwiczeń dziennie. Efektem artystyczym docelowym zaś są prezentacje publiczne.
Takie wykoania odbyły się w Rzymie w ostatni dzień, ale w ramach upowszechniania rezlultatów projektu miały miejsce w Starym Sączu na spotkaniu szkolnych kół Caritas w dniu 8 czerwca 2024, planowane są kolejne.
Najważniejszym sposobem upowszechniania rezultatów były warsztaty dla uczniów szkoły, którzy nie uczestniczyli w programie Erasmus+ oraz dla osób z zewnątrz, które odbyły sie w Nowym Sączu w dn. 16 i 18 czerwca 2024, a także powstałe z nagrań podczas tych warsztatów materiały kształceniowe. Poniżej prezentujemy krótki film instruktażowy, który może być pomocą w samodzielnym kształceniu, a na dole strony sa inne materiały . Tam również zamiesczone sa w formie przentacji multimedialnej próbki większości indywidualnych prezentacji finalnych. w razie problemów z odtworzeniem można skaorzystac z linku do platformy Vimeo: https://vimeo.com/manage/videos/987759983.
Kolejne działania w ramach projektu adresowane były do nauczycieli Katolickiego Liceum Sztuk Plastycznych im bł. P.J. Frassati (KLSP) i zgodnie z Planem Erasmusa skoncentrowane były wokół doskonalenia umiejętności wykonawczych i dydaktycznnych z zakresu cermiki. Nauczycielka rzeźby i technik rzeźbiarskich w KLSP uczestniczyła w kursie ceramiki w stylu derutańskim w SCUOLA D’ARTE CERAMICA “ROMANO RANIERI” DERUTA (Tytuł kursu “ADDETTO ALLA LAVORAZIONE DELLA CERAMICA A CICLO INTEGRALE”), w wmiarze 10 dni roboczych w dn 6-17 maja 2024. Dodać należy, że Deruta jest najważnjeszym i największym włoskim centrum ceramiki użytkowej i artystycznej, z prawie tysiącletnią tradycją, a nauczycielka zgłebiała techniki nie tylko formmowania, ale tteż używane materiały i to, cop stanowi istote ceramiki artystycznej - techniki zdobnicze. Otrzymala stosowne certfikaty.
Równolegle, w dn 6-10 maja 2024 inny nauczyciel rzeźby realizował 5-dniowy job shadowing w dużej firmie, produkującej wszelkiego rodzaju wyroby ceramiczne artystyczne Paolo Ceramiche Preziotti srlw Derucie. Towarzysząc w pracy swemu mentorowi i zarzem właśćiscielowi firmy, obserwował zarówno organizację stanowisk pracy, stosowane materiały technologie i procesy technologiczne w dużym zakładzie produkującym ceramikę użytkową i artystyczną oraz typowe cechy stylu derutańskiego w ceramice.
Głównymi rezultatami mobilności nauczycieli rzeźby jest przetworzenie poczynionych obserwacji rozmów z mentorami, czy zdobytych doświadczeń czy umiejętności na koncepcje nauczania modułu ceramicznego na lekcjach rzeźby, wprowadzenie zagadnienia majoliki w stylu derutańskim, dotyczące sposobu nauczania oraz modyfikacja programu nauczania. Zmodyfkowany program oraz wskazówki dydaktyczne znajdują wśród załączników na dole strony.
Ostatnim działaniem była trwająca 2 dni wizyta eksperta, mgra szt Zuzuany Jakabowej, nauczycielki fotografii i nowych mediów w Súkromná škola umeleckého priemyslu filmová w Koszycach na Słowacji. P. Zuzana, jako absolwentka kierunku fotograficznego uczelni artystycznej działającej w nurcie tzw czeskiej szkoły fotografii - najbardziej liczącej się w świecie, poprzez wykłąd dla nauczycieli oraz zajęcia praktyczne z uczniami dzieliła się umiejętnościami artystyczno z zakresu fotografii jak i technik cyfrowych w nauczaniu i artystycznym przetwarzaniu fotografrii. Był to ważne informacje dla kadry szkoły, która mogła w ten sposób podszkolić język aangielski, uzupełnić umiejętności technologiczne czy artystyczne, wynikajće z braku cyfrowych technik w czasie gy studiwali nasi nauczyciele czy też braku magisterskich studiów fotograficznych, ale też przyswoić nowe trendy i koncepcje dydaktyki fotografii, wypraktykowane w Czechach i Słowacji .
Jak już zostało to wyżej wspomniane, poniżej zamieszczone sa fragmenty wykonań finalnych oraz inne materiały dydaktyczne, powstałe w wyniku projektu. Sa one również dostępne na platformie rezultatów programu Erasmus+ pod adresem....... Pierwszym, zamieszczonym poniżej materiałem jest prezentacja fragmenicków indywidualnych. Do kolejnych slajdów można przejść, klikając kursorem. Porosimy też o wyrozumiałość, jeśli ze względu na obszerność materiału dźwiękowego, zależnie od przepustwości łączy pojawią sie zacięcia i przewy w dźwięku.
Indywidualna nauka i wykonanie wszystkich zadań znalazły swoje dopełnienie i odzwierciedlenie w bardziej popularnych wykonaniach zbiorowych lub mieszanych: indywidualkno-zbiorowych. Ponizej przentujemy pełne nagarania części opracowywanych wykonawczo przez uczniów form canto gregoriano, w ich zbiorowych śpiewach, co jest możliwe ze względu na jednogłosowość śpiewu gregoria nskiego:
INTROIT:
KYRIE:
ALLELUJA:
OFERTORIUM:
SANCTUS:
AGNUS:
COMMUNIO: