Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe ZSK Ogólnokształcąca
Szkoła
Sztuk Pięknych
X Katolickie
Liceum
Sztuk Plastycznych
Katolickie
Liceum
Ogólnokształcące
Ogólnokształcąca
Szkoła Muzyczna
II stopnia
X
 

 

od dnia: do dnia:

Erasmus + 2024 Maestri italiani 1

 

 

 


 

 

Zakończyła się realizacja pierwszego akredytowanego w ramach programu Erasmus+ projektu ,  zatytułowanego roboczo Maestri italiani 1,  dofinansowanego kwotą 56 627 euro w ramach Programu Erasmus+, sektor kształcenia zawodowego - umowa 2022-1-PL01-KA121-VET-000067079

 

W ramach tego projektu, służącego realizacji tzw. Planu Erasmusa, Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe zorganizowało  następujące działania, służące doskonaleniu zawodowemu uczniów i kadry, zwiększaniu potencejału europejskieimu, poznawaniu dziedzictwa europejskiego i wartości europejskich:

 

W ramach mobilności uczniów, w dn 6-17 maja 2024  25 uczennic i uczniów Katolickiej Niepublicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. uczestniczyło w 10 dniowym szkoleniu, uzupełniającymi doskonalącym wiedzę i umiejętności wykonawcze z zakresu muzyki dawnej w  Associazione Internazionale Studi di Canto Gregoriano. Sezione italiana w Rzymie, gdzie pod kierunkiem prof. Giovanni Conti , wybitnego spejality od muzyki dawnej oraz Alesandro de Lillo zgłębiali praktyczne tajniki wykonywania śpiewu czy też chorału gregoriańskiego. Ten rodzaj muzyki czy raczej śpiewu, obecny w podstawie programowej historii muzyki, zyskuje coraz więcej popularności i kulturze cyfrowej i nawet w popularnych wykonaniach słynnych tenorów  oraz na europejskich uniwersytetach muzycznych, głównie we Włoszech. Ponieważ nie istnieją  nagrania wykonań chorałowych z czasów jego powstania zachowało się jednak wiele bardzo różnorodnych zapisów tej muzyki, rónych od współczesnej notacji nutowej, dlatego różne ośrodki uniwersyteckie jak też stowarzyszenia specjalizują się w nauce śpiewu gregoriańskiego w oparciu o wnikliwe badania. Jednak róznią się stylami interpretacji czy wykonania.

 

 

Uczniowie zdobywając  umiejętności wykonania i interpretacji wg macierzystej rzymskiej tradycji uczyli się czytać różne rodzaje notacji w tym tzw. neumy, naotacje adiastematyczną diastematyczną aż po nota quadarata, transkrybowali  wzajemnie na siebie różne rodzaje zapisu i przede wszystkim czytali głosowe i wykonywali głosowo te zapisy ćwicząc wielokrotnie poprawną melodykę interpretację, dynamikę i tempo w kontekście kultury rzymskiej i włoskiej, w której poznawali canto gregoriano. Indywidualne zdobywane umiejętności łączyły się też we wspólnych wykonaniach., których próbki zamieszczmy poniżej. 

Na koniec kady z uczestników wykonał różne elementy i podsatwowe formy muzyczne typowe dla śpiewu gregoriańskiego, ponadto formy te zostały też wykonane zbiorowo.

 

 

Specyfiką kształcenia w zawodzie muzyk (kod cyfrowyjest długie i wielokrotnie ćwiczenie, do momentu osiągnięcia powtarzalnej sprawności wykonania i poziomu artystycznego, co wymaga wielu godzin ćwiczeń dziennie. Efektem artystyczym docelowym zaś są prezentacje publiczne.

Takie wykoania odbyły się w Rzymie w ostatni dzień, ale w ramach upowszechniania rezlultatów projektu miały miejsce w Starym Sączu na spotkaniu szkolnych kół Caritas w dniu 8 czerwca 2024, planowane są kolejne.

 

 

Najważniejszym sposobem upowszechniania rezultatów były warsztaty dla uczniów szkoły, którzy nie uczestniczyli w programie Erasmus+  oraz dla osób z zewnątrz, które odbyły sie w Nowym Sączu w dn. 16 i 18 czerwca 2024, a także powstałe z nagrań podczas tych warsztatów materiały kształceniowe. Poniżej prezentujemy krótki film instruktażowy, który może być pomocą w samodzielnym kształceniu, a na dole strony sa inne materiały . Tam również zamiesczone sa w formie przentacji multimedialnej próbki większości indywidualnych prezentacji finalnych. w razie problemów z odtworzeniem można skaorzystac z linku do platformy Vimeo: https://vimeo.com/manage/videos/987759983.

W sobotę i niedzielę pomiędzy tygdniami roboczymi stażu oraz w niektóre późniejsze popołudnia uczestnicy stażu zrealizowali program kulturowy, odwiedzając najważniejsze zabytki i muzea Rzymu. Ponadto wydkonalili swe umiejętnośc językowe, postawę otwartości na inne kultury czy wręcz ciekawość innych kultur i z chęcią wchodzili w interakcje z Włochami. Jako potwierdzenie zdobytych umiejetności wszyscy otrzymali certyfikaty Associazione Internazionale Studi di Canto Gregoriano. Sezione italiana. Zrealziwoanu staż otwiera uczestnikom drogę do studiowania muzyki dawnej w uczelniach włoskich czy też do działań artystycznych w zakresie muzyki dawnej w tym gregoriańskiej. W ramach upowszchniania rezultatów i promocji projektu w dn 29 maja 2024 została także w radiu RDN Nowy Sącz wyemitowana udycja informijąca o mobilności uczniów do Rzymu i jej efektach. Materiał dźwiękowy z emisji zamieszczony jest w linku  poniżej.

 

Kolejne działania w ramach projektu adresowane były do nauczycieli Katolickiego Liceum Sztuk Plastycznych im bł. P.J. Frassati (KLSP) i zgodnie z Planem Erasmusa skoncentrowane były wokół doskonalenia umiejętności wykonawczych i dydaktycznnych z zakresu cermiki. Nauczycielka rzeźby i technik rzeźbiarskich w KLSP uczestniczyła w kursie ceramiki w stylu derutańskim w SCUOLA D’ARTE CERAMICA “ROMANO RANIERI” DERUTA (Tytuł kursu “ADDETTO ALLA LAVORAZIONE DELLA CERAMICA A CICLO INTEGRALE”), w wmiarze 10 dni roboczych w dn 6-17 maja 2024. Dodać należy, że Deruta jest najważnjeszym i największym włoskim centrum ceramiki użytkowej i artystycznej, z prawie tysiącletnią tradycją, a nauczycielka zgłebiała techniki nie tylko formmowania, ale tteż używane materiały i to, cop stanowi istote ceramiki artystycznej - techniki zdobnicze. Otrzymala stosowne certfikaty.

 

 

Równolegle, w dn 6-10 maja 2024 inny nauczyciel rzeźby realizował 5-dniowy job shadowing w dużej firmie,  produkującej wszelkiego rodzaju wyroby ceramiczne artystyczne Paolo Ceramiche Preziotti srlw Derucie. Towarzysząc w pracy swemu mentorowi i zarzem właśćiscielowi firmy,  obserwował zarówno organizację stanowisk pracy, stosowane materiały technologie i procesy technologiczne w dużym zakładzie produkującym ceramikę użytkową i artystyczną oraz typowe cechy stylu derutańskiego w ceramice.


 Głównymi rezultatami mobilności nauczycieli rzeźby jest  przetworzenie poczynionych obserwacji rozmów z mentorami, czy zdobytych doświadczeń czy umiejętności na koncepcje nauczania modułu ceramicznego na lekcjach rzeźby, wprowadzenie zagadnienia majoliki w stylu derutańskim, dotyczące sposobu nauczania oraz modyfikacja programu nauczania. Zmodyfkowany program oraz wskazówki dydaktyczne znajdują wśród załączników na dole strony.

 

 

Ostatnim działaniem była trwająca 2 dni wizyta eksperta,  mgra szt Zuzuany Jakabowej,  nauczycielki fotografii i nowych mediów w Súkromná škola umeleckého priemyslu filmová w Koszycach na Słowacji. P. Zuzana, jako absolwentka kierunku fotograficznego  uczelni artystycznej działającej w nurcie tzw czeskiej szkoły fotografii - najbardziej liczącej się w świecie, poprzez wykłąd dla nauczycieli oraz zajęcia praktyczne z uczniami dzieliła się umiejętnościami artystyczno z zakresu fotografii jak i technik cyfrowych w nauczaniu i artystycznym przetwarzaniu fotografrii. Był to ważne informacje dla kadry szkoły, która mogła w ten sposób podszkolić język aangielski, uzupełnić umiejętności technologiczne czy artystyczne, wynikajće z  braku  cyfrowych technik w czasie gy studiwali nasi nauczyciele czy też braku  magisterskich studiów fotograficznych, ale też przyswoić nowe trendy i koncepcje dydaktyki fotografii, wypraktykowane w Czechach i Słowacji .

 

 

 Jak już zostało to wyżej wspomniane, poniżej zamieszczone sa fragmenty wykonań finalnych oraz inne materiały dydaktyczne, powstałe w wyniku projektu. Sa one również dostępne na platformie rezultatów programu Erasmus+ pod adresem....... Pierwszym, zamieszczonym poniżej materiałem jest prezentacja fragmenicków indywidualnych. Do kolejnych slajdów można przejść, klikając kursorem. Porosimy też o wyrozumiałość, jeśli ze względu na obszerność materiału dźwiękowego, zależnie od przepustwości łączy pojawią sie zacięcia i przewy w dźwięku.

 

 

 

 

Indywidualna nauka i wykonanie wszystkich zadań znalazły swoje dopełnienie i odzwierciedlenie w bardziej popularnych wykonaniach zbiorowych lub mieszanych: indywidualkno-zbiorowych. Ponizej przentujemy pełne nagarania części opracowywanych wykonawczo przez uczniów form canto gregoriano, w ich zbiorowych śpiewach, co jest możliwe ze względu na jednogłosowość śpiewu gregoria nskiego:

         INTROIT:

 

       

           KYRIE:

 

          ALLELUJA:

 

       OFERTORIUM:

 

 

 

            SANCTUS:

 

 

             AGNUS:

 

 

COMMUNIO:


Program nauczania fotografii 0.41 MB Program nauczania fotografii
 

Prezentacja pomocnicza do nauki canto gregoriano 3.07 MB Prezentacja pomocnicza do nauki canto gregoriano
 

Vademecum podstaw canto gregoriano 29.08 MB Vademecum podstaw canto gregoriano
 

Tekst muzyczny do ćwiczeń canto gregoriano 0.82 MB Tekst muzyczny do ćwiczeń canto gregoriano
 

Program nauczania przedmiotu chór w KNOSM II st ER 2024 0.32 MB Program nauczania przedmiotu chór w KNOSM II st ER 2024
 

Program nauczania emisji głosu z elementami śpiewu KNOSM II st 2024 0.64 MB Program nauczania emisji głosu z elementami śpiewu KNOSM II st 2024
 

Program nauczania form muzycznych dla KNOSM II st w N. Sączu 2024 0.41 MB Program nauczania form muzycznych dla KNOSM II st w N. Sączu 2024
 

Wskazówki dydaktyczne do nauczania techniki majoliki i stylizacji na przedmiocie rzeźba 7.15 MB Wskazówki dydaktyczne do nauczania techniki majoliki i stylizacji na przedmiocie rzeźba
 

Program do rzeźby w KLSP, zmodyfikowany po mobilności w Derucie 1.08 MB Program do rzeźby w KLSP, zmodyfikowany po mobilności w Derucie